דפוס: מבט מבפנים
לא קל למעצב שעובד ומתפרנס מתחום עיצוב ל"פרינט". מדוע? ובכן, קודם כל, הלקוחות הישראלים הם לקוחות לא קלים, וזה ידוע לכל אדם שעסוק בתחום השירות, ולאו דווקא דפוס. כמובן, חלק מהלקוחות יודעים בדיוק מה הם רוצים, וזה מקל על כל העניין, מזרז את התהליך, לשמחתו של הלקוח וגם של המעצב.
עיצוב הוא כידוע תהליך שיש לו התחלה, אמצע וסוף. לפני שמתחילים לעצב מוצר כלשהוא עבור לקוח, חשוב לבקש ממנו את הלוגו. ללוגו יש משקל רב ביצירת הקונספט של המוצר. הוא למעשה יקבע את הקו העיצובי של המוצר. הוא יקבע את סוג הפונטים, את הצבעים, את הצורות – האם הן אמורפיות ורכות, או ישרות וזוויתיות וכו'... לכן, כשיש לוגו בעייתי, מעצב דפוס נתקל בבעיה. איך ממשיכים כשאלמנט כל כך מרכזי בעיצוב הוא כעור עד אימה?
יש הרבה מעצבי דפוס שעובדים כפרילנסרים בנוסף לעבודתם כשכירים, והם חוו על בשרם מגוון של לקוחות. מעצבים בדרך כלל רואים את עצמם כאומנים, ולכן הם לא יסכימו לכל בקשה של לקוח. השיקולים הם כמובן בעיקר כלכליים. מעצב דפוס לא תמיד ישמח לעצב כרטיס ביקור ללקוח תובעני, שידרוש תשומת לב ושינויים במשך שבוע ימים. משימה פשוטה כמו הפקת כרטיס ביקור יכולה להיסחב כך בקלות לשבוע שלם. גם מוצרים אחרים פופולאריים אצל בית דפוס - הזמנות לבר מצווה, יכולים להפוך לסחבת שלא נגמרת.
אז מה בעצם מעצבים אוהבים? הם אוהבים לקוחות שסומכים עליהם בעניין העיצוב בעיניים עצומות, שנותנים להם יד חופשית, אבל גם מעניקים להם כיוון ברור ומדויק, כזה שלא מתפזרים ממנו לאלפי אפשרויות. כשמעצב דפוס מרגיש חוסר אמון מצד הלקוח, תהיו בטוחים שזה יפגע באגו שלו. האגו של אומנים, כידוע לכל, הוא מקור היצירה שלהם... כן, תחום העיצוב הוא לא פשוט.
גם עבודה אצל בית דפוס מצריכה התעסקות עם לקוחות. כמובן, יש צורך במידה של אסרטיביות, ומעצבי בית דפוס הם לעיתים אנשים עדינים, שלא ממש רוצים להתעסק עם הצד הפחות נחמד ואסתטי של החיים, כמו להתחיל לריב עם אנשים ולקוחות. לכן, מומלץ שכל בית דפוס יעסיק אדם שיהיה אחראי על פניות של לקוחות. תפקידו יהיה לפנות למעצבים את הזמן הדרוש להתעסקות עם המוצרים עצמם. מעצב שצריך גם לענות לטלפונים של בית דפוס וגם לעצב מוצרים על בסיס שוטף, ימצא במהרה שיכולת הריכוז שלו מתדרדרת ומערערת את עצביו...