שימוש באימפרוביזציה בעולם העסקי / ריקי וורטמן

שימוש באימפרוביזציה בעולם העסקי

 

העולם העסקי רצוף אי וודאויות ושינויים. על ידי שימוש בטכניקות הלקוחות מעולם

התיאטרון, יכולים העובדים בארגון להתאים את עצמם בצורה טובה יותר למצבים המשתנים תדיר.

 

מהי אימפרוביזציה? הנסיון להסביר אימפרוביזציה הוא כמו הנסיון לתאר רכיבה על אופניים. החוויה הממשית של רכיבה על אופניים שונה משמעותית מהתיאור שלה. אימפרוביזציה כוללת בתוכה את הכישורים שכל אדם, קבוצה או ארגון נזקקים להם על מנת לשגשג בשינוי, לחדש, ולחשוב באופן אפקטיבי תחת לחץ. אימפרוביזציה היא היכולת להגיב במצבים לא ידועים ולא צפויים, בלי תכנון מראש.

 

בתרגילי אימפרוביזציה יש מספר כללים שיוצרים הקשבה, קבלה ושיתוף פעולה בין המשתתפים, ועוזרים להם לקדם את ביצוע המשימה תוך כדי עידוד מתמשך של המשתתפים זה את זה.

 

אימפרוביזציה מעודדת שיתוף פעולה פורה. כדי להצליח המשתתפים חייבים להקשיב לפרטנרים שלהם, לקבל את ההצעות שלהם ולבנות עליהם המשך לביצוע המשימה. התוצר המיידי הוא גמישות מחשבתית (אינך יכול להשאר מקובע למחשבותיך ולהצעותיך כשעליך לקבל הצעות של אחרים, שמיד מסיטות את מחשבתך ומגמישות אותה לכיוונים אחרים), והעצמה תוך כדי גילוי הפוטנציאל היצירתי שלנו ושל הפרטנרים שלנו.

 

כשנחשפתי בפעם הראשונה, לפני שנים רבות, לאימפרוביזציה גיליתי שהכלים בהם נדרשתי להשתמש – לקיחת סיכונים, קבלת הצעות הפרטנר, בחינה שלהם וקידום ההצעה הלאה רחוק יותר – הם בדיוק הכלים אותם נדרשתי לפתח בעולם העסקים על מנת לקדם רעיונות לקראת הצלחה ותחת לחץ. אילו אנשים בארגון לא יוכלו לחשוב תחת לחץ, להעלות רעיונות חדשים, לאתגר הנחות קיימות ולחשוב באופן יצירתי, ההצלחה שלהם בארגון והצלחת הארגון עצמו תתעכב.

 

מרבית המנהלים לא חושבים כיצד יוכלו לאלתר בעבודה, אלא חושבים "כיצד אוכל לגרום לעובדים שלי לשתף זה את זה ברעיונות שלהם?" הקושי בשיתוף אחרים ברעיונות שלנו נובע מהפחד שישפטו אותנו בגלל הרעיונות שלנו והפחד להראות מטופשים. אימפרוביזציה מאפשרת לנו "להיות מטופשים" בבטחה. כל מה שנעשה הוא נכון, אנחנו באלתור יוצרים את העולם בו אנו פועלים, לכן אנחנו תמיד צודקים.

 

בכדי לשבור מחסומים, וליצור רעיונות חדשים נסו את תרגיל האלתור הבא הנקרא חדר פרסום: כל המשתתפים בתרגיל הם חלק ממשרד פרסום. מטרתנו היא להפיק קמפיין שלם למוצר דמיוני – למשל דלק שאפשר לשתות – קמפיין שיכלול יתרונות ללקוח, סלוגנים, דובר, וג'ינגל.

הסכימו ביניכם לא לחסום רעיונות חדשים, אלא להסכים לכל רעיון בהתלהבות, לבחון רעיונות ביחד לא משנה כמה ביזאריים ומוזרים הם ולראות כיצד ניתן לפתח אותם. שימו לב לשקטים שבחבורה ועודדו אותם לשתף ברעיונות משלהם.

במקביל כל הזמן בדקו עם המשתתפים: איך ההרגשה שמסכימים עם רעיון שלך ומפתחים אותו? איך ההרגשה שכל רעיון שלך מתקבל בהתלהבות? מתי אתה עוצר את עצמך מהעלאת רעיונות? מה מעודד העלאת רעיונות חדשים? הדיון הזה יכול לעזור לכולם להבין כיצד הם עובדים בשיתוף פעולה וכיצד לשפר אותו.

 

אימפרוביזציה דורשת מאתנו לקחת סיכונים מחד, ומאידך מחייבת אותנו להיות סובלנים לטעויות. אם נוכל לאמץ את הכשלון, נוכל לפתוח דלת לחידושים גדולים יותר.

לדוגמא, לא נרצה שטייס המטוס שלנו יאלתר בזמן המראה, אבל כן נרצה שחברת התעופה תהיה יצירתית וחדשנית בתחומים אחרים, כמו כרטוס או טיפול במזוודות. אפילו המערכות הכי לא סובלניות לטעויות דורשות מיומנויות אימפרוביזציה בעיתות משבר כפי שניתן לראות מסיפורה של אפולו 13, שנתקלה בשלל בעיות שנבעו מפיצוץ שארע במיכל החמצן. צוות החללית שעבר לנחתת הירח על מנת להגיע לכדור הארץ בשלום וצוות הקרקע נדרשו לאלתר פתרונות מהירים על מנת לאפשר פינוי של הפחמן הדו חמצני מהאוויר בנחתת.

הלקח מסיפור זה הוא כי לעולם לא יהיה בידיך את כל המידע שתצטרך על מנת להרגיש לגמרי בטוח. עליך פשוט לזנק קדימה עם המידע שיש בידיך, ולסמוך על עצמך שתוכל לטפל בדברים כאשר הם יצוצו.

תרגיל אלתור נוסף בשם "פריז" מדגים את האתגר לו אנו נדרשים בסיטואציות משתנות. שני משתתפים מתחילים באלתור סצינה כשאחד מהצופים רואה הזדמנות מתאימה הוא קורא "פריז" ומחליף משתתף אחד בדיוק באותה תנוחה פיזית שבה עצר. עכשיו עליו להתחיל סצינה חדשה לגמרי, תוך התחשבות בתנוחה הפיזית של שני המשתתפים (סצינה שמתקשרת לתנוחות ולא מתעלמת מהן). על המשתתפים להיות פתוחים להזדמנויות הטמונות בסצינה ולבדוק מה הם יכולים להציע על מנת לקדם אותה. כשמשתתף חדש נכנס, על השחקן שנשאר להיות מוכן לכל כיוון שהפרטנר יציע ולתמוך בהצעותיו.

זכרו, החיים הם כמו אימפרוביזציה. הם מופע אחד גדול. הפכו אותו למופע שאתם גאים להשתתף בו. היו מוכנה לקחת סיכונים גדולים יותר, קבלו וקדמו הצעות של אחרים וסמכו על עצמכם שאתם יודעים מה לעשות. הקסם של האימפרוביזציה יטפח וישפר אתכם.

IMPROV & IMPROVE

 

ריקי וורטמן, שחקנית, מעבירה סדנאות אימפרוביזציה למנהלים בארגונים. עם רקע בתעשיית ההיי-טק, למדה על הקשר הישיר בין אימפרוביזציה למצבים עסקיים מורכבים, פיתחה סדנאות אימפרוביזציה לאנשים שאינם שחקנים ומעבירה אותן בכל הארץ. מקימת improv yourself – מרכז אימפרוביזציה המחזק ומטפח את הקשר בין אימפרוביזציה לשיפור עצמי.

http://www.improvyourself.co.il/

 

ריקי וורטמן
שחקנית, מעבירה סדנאות אימפרוביזציה למנהלים בארגונים. עם רקע בתעשיית ההיי-טק, למדה על הקשר הישיר בין אימפרוביזציה למצבים עסקיים מורכבים.
שחקנית, מעבירה סדנאות אימפרוביזציה למנהלים. עם רקע בתעשיית ההיי-טק, למדה על הקשר הישיר בין אימפרוביזציה למצבים עסקיים מורכבים.
Improv Yourself
מרכז אימפרוביזציה המחזק ומטפח את הקשר בין אימפרוביזציה לשיפור עצמי. סדנאות לארגונים ולפרטיים להעצמת כישורי ניהול, מכירות, עמידה מול קהל, חשיבה יצירתית, מיומנויות תקשורת, התמודדות במצבי לחץ ועוד.
054-8116008
קישור לאתר
עסקים - אימון עסקי
תאריך: 14/2/2011
 


מאמרים נוספים בתחום עסקים - אימון עסקי

לנהל עסק קטן / איל פטרן
המשימות שנופלות על המנהל לעיתים גדול בהרבה מאשר בארגון גדול ומסודר. מצד אחד אנחנו רוצים לחסוך בכסף ולא לשכור הרבה עובדים, שגם תופסים מקום וגם עולים לא מעט ומצד שני יש גבול למה שבן אדם אחד יכול לעשות.
אימפרוביזציה ועסקים / ריקי וורטמן
בעולם העסקי, בו רמת אי הוודאות נמצאת במגמת עליה, היתרון נמצא בידיו של מי שחושב תוך כדי תנועה. זו הסיבה שבתי ספר לעסקים בעולם משתמשים בשיעורי אימפרוביזציה להקניית מיומנויות נדרשות כמו יצירתיות ומנהיגות
שימוש באימפרוביזציה בעולם העסקי / ריקי וורטמן
העולם העסקי רצוף אי וודאויות ושינויים. על ידי שימוש בטכניקות הלקוחות מעולם התיאטרון, יכולים העובדים בארגון להתאים את עצמם בצורה טובה יותר למצבים המשתנים.