אדריכל: עצות להתנהלות נכונה
בין אם אתם חושקים בבניית בית יוצא דופן ואינדיבידואלי, או פשוט בהוספת עוד חדר לבית הפשוט והצנוע שבבעלותכם, מרבית הסיכויים הם שתזדקקו לשירותיו של אדריכל. המרכיב הכספי, כלומר הפחד מפני הוצאה נוספת, הוא כנראה מה שעוצר את מרבית האנשים מלהשתמש בשרותיו של אדריכל, אך למעשה, אדריכלים הם בדיוק האנשים אשר יוכלו לספק לכם עוד קצת מקום מרווח בביתכם, תוך שמירה על התקציב שהגדרתם מראש. שכירת מישהו שיבנה או יעצב מחדש את הנכס החשוב ביותר שיש לכם הנה משימה לא פשוטה, אשר עלולה למתוח מעט גם את עצביהם של הרגועים באנשים. אך ישנן דרכים לא קשות מדי שיכולות לפשט את התהליך ולהקל אותו. בחירת אדריכל היא אכן פעולה שיש להשקיע בה זמן ומחשבה, אך היא לא חייבת להיות קשה ומבלבלת. גם לאחר שתבחרו אדריכל, ישנן דרכים טובות להתנהלות מולו, כדי שתוכלו לשמור איתו על מערכת יחסים יציבה ופרודוקטיבית.
ובכן, כיצד תוכלו לבחור אדריכל מתאים, בלי לחץ ובלי כאבי ראש? וכיצד תוכלו לנהל עמו מערכת יחסים שתבטיח לכם את קבלתן של התוצאות הטובות ביותר? ישנם כמה דברים שיש להביא בחשבון כאשר מנסים לענות על השאלות הללו.
בחירת אדריכלים: כאשר אתם בוחנים אדריכלים שונים, בחרו אדריכל עם ניסיון בסוג הפרוייקט שאתם מתכננים, ובדקו על כמה פרוייקטים כאלו הם עבדו עד היום. חשוב שבנושא זה תבדקו גם מהו סגנון העיצוב שלהם. למשל, אדריכלים מסויימים מעדיפים לעצב רק בתים מודרניים לחלוטין, ואילו אחרים מעצבים בסגנון כפרי או אותנטי. לכן, בדקו היטב מהו הסגנון של כל אדריכל, והאם הוא מתאים לכם. בדקו האם יש להם קשר טוב עם בעלי מקצוע דומים (כמו למשל מהנדסי בניין, מהנדסי חשמל וכדומה), שיאפשר להם בהמשך התייעצויות לגבי הפרוייקט שלכם. בדקו האם הם מתעסקים בנושא של השגת אישורים, חתימה על טפסים ובקיצור- עזרה בבירוקרטיה. כאשר אתם מראיינים אדריכלים שונים, בקשו מהם לשוחח עם לקוחות קודמים שלהם ולקבל המלצות. כאשר אתם משוחחים עם אותם לקוחות, בדקו עמם לא רק עד כמה הם מרוצים, אלא גם כיצד כל אדריכל הגיב לשינויים במהלך התכנון והבנייה, והאם הם היו יעילים בשמירה על גבולות התקציב.
זכרו- הייעוץ הראשוני אשר מעניקים אדריכלים הוא כמעט תמיד בחינם, לכן יישתלם לכם להשקיע עוד קצת זמן ומאמץ בחיפושים ובראיונות. בדרך תוכלו גם לאסוף רעיונות ותובנות לגבי הפרוייקט שלכם.
התקשורת עם האדריכל שלכם: כמעט כל התקלות הצצות בין אדריכלים ולקוחות נובעות מחוסר תקשורת. כדי להמנע מכך, וודאו כבר מההתחלה שיש לכם תקציב מוגדר, ושחובותיו של האדריכל שלכם מוגדרות וידועות. זכרו שהאחריות שלכם היא לדבוק בתוכנית המקורית ככל הניתן, ולא לבקש שינויים חדשות לבקרים. היו סבלניים, אדיבים, אך אל תשכחו גם לעמוד על שלכם כשצריך.
פיקוח על הבנייה: התקשורת עם הקבלן והבנאים שלכם עלולה גם היא להיות מסובכת לעיתים. אם אתם מעסיקים אדריכל שינהל את כל הפרוייקט שלכם, הוא ינהל גם את תהליך הבנייה. אדריכל קשוב יוכל לקשר ביניכם לבין עובדי הבנייה, ולדבר עם כל אחד מכם "בשפה שלו". אדריכל הממונה על תהליך הבנייה יפקח על העבודה הנעשית בשטח ויבדוק את המבנה לפני שתשלמו. חשוב לזכור, ששכירת אדריכל עבור תפקיד זה היא גם קלה יותר עבור הבנאים. נסו להסתכל על זה מנקודת המבט שלהם- הם יעדיפו להתדיין ולהתווכח עם אדריכלים מנוסים המכירים את הז'רגון המקצועי, ולא אם האנשים אשר אמורים לחתום להם על הצ'ק!